Tatra 613
Tatra 613 (1979)
Dlouhých dvacet let trvala výroba Tatry 603, aerodynamicky pokrokově řešeného automobilu vyšší třídy se vzduchem chlazeným osmiválcem za zadní, poháněnou nápravou. Dost dlouhá doba, aby se vystačilo jen s inovacemi. Uvažovaných nástupců bylo hned několik (603 A, 603 X). Nakonec se nástupcem 603 stala Tatra 613. Jedněmi milovaná, druhými nenáviděná. Tak nejčastěji lidé hodnotí Tatru 613. Vůz, který si vysloužil do konce roku 1989 nálepku „papalášského auta“, to měl po sametové revoluci těžké. Ani přes modernizaci na začátku 90. let, která přinesla třeba vstřikování paliva či katalyzátor, se prodejní úspěch nedostavil. Pokud se však na T613 podíváte blíže, zjistíte, že spíše než velká BMW řady 7 či Mercedesy třídy S měl tento vůz na Východě stejnou roli, jakou měly na Západě vozy značek Rolls-Royce a Bentley. Tedy že se jednalo o ještě exkluzivnější, a hlavně technicky výlučnější zboží, byť v řadě ohledů zejména po technické stránce zaostávalo za výše zmíněnými „obyčejnějšími“ automobily. Právě technika a neobvyklá koncepce jsou tím, co na šestsettřináctce dodnes stojí za obdiv.
----- 613 se nechala obdivovat v Paříži. Nejdřív se navštívila čtvrt mrakodrapů La Défense, následně se ukázala v Louvru a Notre-Dame. Taky se nezapomnělo na Vítězný oblouk a Eiffelovu věž. Na závěr musela navštívit Českou ambasádu, přece je to vládní vozidlo.